InternetSpiegel jaaroverzicht 2014

Danny Paulich

De samenwerking tussen InternetSpiegel en Effectory heeft mooie resultaten opgeleverd. Door middel van onze onderzoeken willen wij het werkgever- en werknemerschap binnen het Openbaar Bestuur & Veiligheid naar een hoger niveau tillen. Hoe zag het jaar 2014* er uit? 86 organisaties met in totaal 44.383 respondenten voerden een medewerkersonderzoek uit.

Jaaroverzicht 2014: De sector Openbaar Bestuur & Veiligheid onder de loep

InternetSpiegel jaaroverzicht 2014 tabel 1

Bij deze 86 organisaties zijn 66.194 mensen werkzaam. In totaal hebben er maar liefst 44.383 medewerkers feedback gegeven aan hun werkgever. Dit komt neer op een respons van 67%, wat een paar procent lager is dan het landelijke gemiddelde. De waterschappen behaalden met 84% verreweg de hoogste respons van alle branches.

Groepstrajecten

Zowel de waterschappen als de rechtspraak zijn met een groot aantal organisaties een groepstraject ingegaan. Beide trajecten zijn succesvol verlopen en hebben tot nieuwe inzichten en verbeterpunten geleid. Daarnaast konden de organisaties veel van elkaar leren, omdat alle onderzoeken gelijktijdig en op dezelfde wijze zijn uitgevoerd.

Wat zeggen de cijfers?

Medewerkers zijn erg te spreken over de inhoud van het werk (7,4). Zo vindt men de werkzaamheden leuk en is er genoeg afwisseling.  Ook samenwerking (7,3) en werkplezier (7,0) worden goed beoordeeld. Aan de andere kant is er op het gebied van resultaatgerichtheid (5,3) en werkplek/fysieke omgeving (4,9) nog genoeg ruimte voor verbetering. Kijkend naar de verschillende branches, zien we dat de waterschappen en provincies het beste uit de bus komen. Zij scoren op veel thema’s boven het landelijke gemiddelde. Departementen en de rechtspraak hebben de komende jaren nog genoeg werk aan de winkel; zij worden het laagst beoordeeld door de eigen medewerkers.

Wat valt ons op?

In het algemeen worden organisaties in de profit sector door hun medewerkers iets beter beoordeeld dan non-profit organisaties. Maar cijfers zeggen natuurlijk lang niet alles. Het is minstens net zo belangrijk om te kijken naar de ervaringen en interpretaties van de consultants die dagelijks in contact staan met de organisaties. De medewerkers in de sector Openbaar Bestuur & Veiligheid zijn over het algemeen zeer bevlogen. Myrte van Lee, Consultant bij InternetSpiegel, zegt: “Wat mij opvalt aan de antwoorden op de open vragen is dat de medewerkers niet alleen tevreden zijn over de inhoud van hun werk, maar bewust de keuze hebben gemaakt om de maatschappij van dienst te zijn”. Ook het beeld van de ‘9 tot 5 cultuur’, dat inherent verbonden was aan ambtenaren, behoort absoluut tot het verleden.

Een belemmerende factor in de vrijheid en het innovatieve vermogen van medewerkers, is de sterke top-down structuur bij non-profit organisaties. Er wordt veel overlegd, maar de focus ligt minder op de daadwerkelijke uitvoering en het leveren van impact. Dit gaat soms ten koste van de effeciviteit en efficiëntie. Profit organisaties hebben minder regels en procedures, waardoor zij sneller kunnen schakelen. Ook ontvangen deze medewerkers doorgaans een iets hoger salaris en hebben zij meer doorgroeimogelijkheden.

Beste Werkgevers

Ieder jaar organiseren Effectory en Intermediair de Beste Werkgevers Awards. Dit jaar werd er voor de eerste keer een aparte InternetSpiegel-prijs uitgereikt aan de Beste Werkgever binnen de sector Openbaar Bestuur en Veiligheid. Waterschapsbedrijf Limburg is als winnaar uit de bus gekomen. De eigen medewerkers beoordeelden de organisatie gemiddeld met een 7,5. Gemeente Barneveld en de Raad van State kwamen met een 7,4 beiden net te kort om de prijs in ontvangst te mogen nemen. Ook zijn er op basis van de onderzoeken winnaars per branche uitgeroepen.

InternetSpiegel jaaroverzicht 2014 tabel 2

Het eerste jaar van de samenwerking tussen Effectory en InternetSpiegel is uitstekend verlopen. Een groot aantal organisaties heeft nieuwe inzichten gekregen om een nog betere werkgever te worden. Op naar 2015!

* Het jaar 2014 betreft de meetperiode 1 september 2013 t/m 1 september 2014